*

Jarmo Virmavirta

Toki Tom of Finlandin suurempi kalu myy paremmin kuin Wäinö Aaltosen pienempi

Kävin muutama päivä sitten Turussa Wäinö Aaltosen museossa katsomassa Suomen juhlavuoteen liittyvän Wäinö Aaltosen näyttelyn. Se on harvinaisen hyvin tehty upea näyttely. Runsaat kokoelmat maalauksia, piirroksia, veistoksia kertovat hyvin niistä arvoista, joilla Suomea rakennettiin maan itsenäistymisestä lähtien. Se kertoo köyhistä lähtökohdista ja kovista ajoista, kun itsenäisyyttä rakennettiin. Näyttely kertoo myös kansainvälistymisen haasteista ja onnistumisesta niiden kanssa. Symboli on Aaltosen Paavo patsas. Se on vaikuttanut Suomen kuvaan maailmalla siinä missä kohde itsekin. Wäinö Aaltosen näyttely kertoo todella hyvin sellaisesta asiasta kuin Suomi 100.

Siis harvinaisen hieno ja paljon kertova näyttely.

Jäin kuitenkin ihmettelemään, miksi näyttelyn aika menee loppuun ennen kuin kesän turistisesonki Turussa alkaa. Paavo Nurmen kisat, erilaiset meripäivät, Gangutt regatta (Aiemmin se oli muuten Tall Ship Races!), Naantalin Muumimaa ja monet muut tapahtumat tuovat Turkuun paljon ulkomaalaisia, joille Wäinö Aaltosen sanoma kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa, ehkä melkeinpä 10.000 sanaa minuutissa. Vaikka eduskunnan istuntosalin kullatut kipsipatsaat joutuvat lähtemään, riittäisi näyttelyssä hyvin tavaraa vaikka koko Suomi100 vuodeksi. Turhempia tapahtumia siihen yhteyteen riittää kyllä. Sadoittain.

Siis tosi hyvä näyttely. Kertoo Suomen tarinaa. Pitäkää kiirettä.

*

Mutta, mutta. Wäinö Aaltosen rinnalle on museoon tehty toinen näyttely. Aaltonen ei ole riittänyt tälle päivälle? Olisi kiintoisaa tietää kenelle? Tämä toinen näyttely kertoo henkilöstä Touko Aaltonen, paremmin tunnettu nimellä Tom of Finland. Hänestä kertova näyttelyosasto on huomattavan kapea-alainen, mutta ilmeisesti todenmukainen. Kuvataitelijana hän on tuottanut piirroksia vain isokaluisista nuorista miehistä. Kuvia ovat julkaisseet pornolehdet ja homojulkaisut ovat maailmalla. Miksi ne ovat Wäinö Aaltosen rinnalla? Ketä se kiinnostaa? Yhtä erityisryhmää, joka etsii julkisuutta? Miksi se on saanut tämän tuhannen taalan paikan?

Niin ajattelinkin, että Tom of Finland, joka taidenäyttelynä siis sisältää muutaman perverssin kuvan, sarjakuvia tai mainospiirroksen tapaisia kuvia, on Wäinö Aaltosen rinnalla skandaali. Sitä se kyllä on, mutta katsottuani näyttelyn, totean että on sillä muutakin tehtävää. Se laittaa ajattelemaan, mikä arvojen sekasorto tätä maailmaa - Suomi100 mukaan luettuna - oikein vaivaa. Ei Tom of Finland ole ainoa näyte, mutta aika erikoinen kylläkin. Miesten kalut ovat jättikokoisia Wäinö Aaltosen patsaisiin verrattuina, mutta mitähän sillä halutaan sanoa. Eivät ne ainakaan totuutta kerro!

*

Mutta sitten tulee varsinainen pointti.

Etukäteen olisi voinut ajatella, että Wäinö Aaltosen hieno näyttely antaa julkisuudelle sivukaupalla aihetta pohtia, mitä itsenäinen Suomi tavoitteli ja missä me niiden tavoitteiden kanssa mennään. Mutta ei. Lehdet ovat kyllä arvioineet sisäsiististi Wäinö Aaltosen näyttelyä, sen verran kuin on pakko. Mutta ihan toisenlainen keskustelu ja paljon muuta on syntynyt aiheesta Tom of Finland: kirjoja, elokuvia, teatteriesityksiä, postimerkkejä, ties mitä on vielä tulossa. Sivukaupalla ylistystä joka tapauksessa. Paljastuu ihan toisenlainen maailma kuin mitä Wäinö Aaltonen ja koko itsenäistynyt Suomi tavoitteli. Maailma, jonka keskipiste on skandaali julkisuudessa. Se myy, sen perässä juostaan. Siihen tehtävään kelpaa Tom of Finland hyvin. Näkyy se muuallakin kuin perversseissä homojulkaisuissa. Totta kai, koska julkisuutta kiinnostaa aina skandaali enemmän kuin sivistynyt kontrolli. Mutta miksi ihmeessä postimerkeistä päättävätkin tähän lähtevät? Monta kirjettä lisää sillä saadaan kannetuksi?

No, miksi näin on? Syitä kai on tuhansia, mutta yksi selvä on raha. Skandaali on julkisuudelle varmempi sijoitus kuin järjen ääni. Siksi me olemme sellaisella tiellä 100-vuotiaassa Suomessa, ettei lopputulosta tiedä kukaan. Mitähän se maailman paras koulujärjestelmäkin oikein tekee? Ei kai sen suosio ole myyntiluvuista kiinni? Tuli sekin mieleen Wäinö Aaltosen museossa. Jota silti suosittelen.

Jarmo Virmavirta

*

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Syynä tähän korostukseen ei ole pelkästään raha ja skandaali, vaan myöskin suvaitsevaisuus. Suomalaiset haluavat olla niin viimeisen päälle suvaitsevaisia, että...

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Tätä blogitekstiä voisi luonnehtia virkistävän vanhanaikaiseksi.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset